vrijdag 24 oktober 2008

SOLO!!!

Hallo mensen,

eindelijk is het dan zover, deze man is ook solo! Als laatste van klas 7-4 wist ik me eindelijk in mijn uppie dat vliegtuig in te begeven. De dag begon vroeg, had thuis mijn mass and balance en mijn meteo briefing in elkaar gezet en mij vervolgens samen met Eelco en Tim richting het vliegveld begeven. Tim die had zijn D19 die dag. Dat is je eerste navigatievluchtje en daar moet je heel veel voor voorbereiden. Hij vloog na mij. Eelco vloog tegelijk met mijn zijn D15. Eenmaal op school aangekomen de laatste dingetjes ingevuld en gewacht op mijn instructeur.

Om 10 over 6 kwam mijn instructeur binnen en ik was voorbereid op een toets en een take-off tijd van anderhalf uur later. Ik moest immers nog een pre-solo test maken. Gek genoeg vroeg hij me of ik die andere pre-solo test, die ik hem had laten zijn voor mijn D10, bij me had en keek die na, waarna ik hem kort briefde over het weer en waren we klaar om te gaan. Lekker!! Hij vertelde dat wanneer ik goed landde en ik goede beslissingen maakte, dat ik dan weg mocht. Voor het eerst gingen er natuurlijk allemaal dingen fout. De eerste comm-set van het betreffende vliegtuig werkt niet goed en dan moest ik zelf zien op te lossen. De run-up area stond zo vol dat ik niet wist waar ik heen moest en dat moest ik ook zelf maar even oplossen. Werd goed getest in ieder geval!

Vervolgens twee full stop taxi-backs gemaakt met instructeur. Dit betekent dat je landt, vervolgens terugtaxied naar de baan en dan weer opstijgt. De laatste werd een full stop. De eerste landing was erg goed, de laatste twee iets minder. Ik zat een beetje te kutten met mijn voetenstuur, waardoor het vliegtuig niet helemaal in de richting van de baan stond! OEPS! Ik was alweer bang dat ik niet solo gelaten werd... Zover was het gelukkig nog niet! Ik stopte bij mijn parkeerplek en ik moest mijn logboek erbij pakken. Hij zei dat hij door mijn directional control niet zo heel veel crosswind limiet kon geven - 5 knopen. Company Notams zeggen 7 knopen cross, dus een beetje raar. Verder limiteerde hij mij ook voor totale wind en tailwind, net zoals al zijn andere studenten. Andere instructeurs doen hier niet aan... Vraag me af of ik slechter vlieg. Zal wel niet. Al met al had ik door deze limitaties gisteren kunnen cancellen! Heel vervelend.

Maar goed, de instructeur stapte in ieder geval uit en dat is toch wel een heerlijk gevoel. All by yourself!! Ik deed de deur dicht en daar gingen we! Eerst de ATIS (Automatic Terminal Information Service) uitgeluisterd, mijn checklisten gedaan en vervolgens naar de run-up getaxied. Daar mijn run-up gedaan en richting de baan getaxied! De taxibaan is best lang, dus heb hier al als een dolle zitten genieten! Wat een heerlijk gevoel! Vervolgens voor de baan Falcon Tower opgeroepen: "Falcon Tower, this is Archer 965WG, holding short RWY 4R, request close traffic, full-stop taxi-backs, student pilot, initial solo!" Ik mocht gaan, na het volgens mij nog een keer te herhalen! Daar gingen we dan de lucht in! Heerlijk!

Vervolgens 3 circuitjes gevlogen in mijn eentje. De eerste en laatste landing waren een beetje hetzelfde wat betreft directional control, niet helemaal lekker, maar de tweede was echt goed! Zachte landing, op de centreline en goeie directional control! Wat wil een mens nog meer? De circuitjes gingen ook prima, maar die had ik natuurlijk al tot in den treure geoefend. Soms vraag je je wel af of je niets vergeet, maar over het algemeen is dat toch niet het geval!
Na mijn derde landing teruggetaxied naar de ramp. Je ziet daar al je klasgenoten staan, filmend, foto's makend. Echt een heerlijk gevoel. Thanks dat jullie er allemaal waren (als jullie dit lezen:P)! Ook dit ging prima: geen probleem dus! Eenmaal terug dacht ik dat ze wat van die directional control zouden zeggen... Maar helemaal niet. Iedereen stak zijn duim op. Eenmaal tot stilstand gekomen deed ik de deur open en zei Lars: "Gijs, konings, als je ze zo op je 46 land haal je het ook!" Had misschien wel de beste landingen gemaakt van de hele klas op mijn S12! De meeste uren, maar daar krijg je dan wel wat voor terug!
Uitgestapt en mijn instructeur kwam lachend naar mij toe. Het moment was daar: mijn das werd afgeknipt! Onder luid applaus van de klas kwam iedereen me een handje schudden en werd ik toen op de schouders van Steven en Rufus richting de auto getild. Ik werd in de kofferbak gemieterd en richting ons appartementencomplex gereden. Het is tijdens solo namelijk traditie dat, na gevlogen te hebben, je de grond niet mag raken en regelrecht het zwembad in gegooid wordt. Zo gezegd zo gedaan. In de achterbak mijn verhaal maar gedaan, schoenen uitgetrokken, riem afgedaan, pennen, telefoons uit mijn zak geleegd en toen door een zootje klasgenoten naar het zwembad getild. Vervolgens door 3 man bovenhands het zwembad in gemieterd en de nodige holdings gezwommen. (Een holding is een rondje dat je moet vliegen en bij het CAVV moeten wij dat dus zwemmen in de vijver/zwembad). Toen nog even genoten in het bubbelbad en was het tafereel voorbij! SOLO!! Wat een onwijs gevoel!

De solofilm is in de maak maar zal nog even op zich laten wachten! Bekijk verder de foto's en denk je in hoe mooi het is om in je eentje iets te kunnen! Hard work, but it's worth it!
Liefs Gijs

Geen opmerkingen: