dinsdag 14 oktober 2008

D10...

Hallo mensen,

mijn D10 stond in eerste instantie gepland voor vrijdag, maar door weer en wind besloten om niet te gaan vliegen. Immers, wanneer het hard waait en het buiten de limieten van solisten is, zou ik het op mijn D10 ook niet hoeven kunnen. Onderhand kan ik wel snel een meteobriefing maken en een mass and balance in elkaar flansen, want dat doe ik bij het leven...

De volgende dag weer met goede hoop naar school. En ja hoor, het weer was weer bagger, maar wel binnen de limieten. Ik wil ook geen mietje zijn... binnen limieten is binnen limieten, dus gaan met je bek! Dus ik naar de kist. De wind voelde al harder aan dan in de ATIS (Automatic Terminal Information Service) werd aangegeven, maar gewoon gaan... Beetje wind is ook niet erg. Onderhand op downwind aangekomen (zie uitleg circuitjes), had ik een groundspeed van 115 knopen, terwijl ik gewoon 80 kts vloog. Dan gaan de circuitjes er ineens heel anders uitzien! Ik had gewoon een tailwind van 35 knopen, wat net binnen limieten is. De ATIS gaf een wind van 12!!! Dus jah, ik deed mn best, maar mijn magere ervaring hielp mij niet in dit geval. Het ging allemaal niet lekker, oftewel, DXjes zijn nog niet afgelopen.

De approach was niet echt stabilised, richtingscontrol tijdens crosswind is niet goed en mn flare is te weinig. Die drie dingen zijn gaar, de rest prima... Er moet dus nog hard aan gewerkt worden! Vandaag weer naar school toe, alles gemaakt, hoor je achter je: "KDOR". Je voelt de bui al hangen. "I need to cancel your flight. Your instructor has delayed the flights too much." Ik mijn cancellation form invullen en ik kon weer naar huis! LEKKKER DAN!!! Zo duurt dit echt eeuwen. Ik denk dat ik volgend jaar met kerst weer thuis ben. Evi kan onderhand lezen en schrijven, mijn zusje heeft haar diploma en mijn papa speelt onderhand beter golf dan ik! Wat doen we eraan? Geen idee, genieten van het weer hier, beetje golfen en, ja ja: ROADTRIPS!!!

Volgend bericht ga ik nu typen, hoewel jullie wel eerst dat bericht zullen lezen omdat het bovenaan staat. Wat doe je daar aan? Ook weinig! Kusjes thuis!

Gijs

Geen opmerkingen: