maandag 27 oktober 2008

S14, S16, S17

Ben ik weer!

Ik heb vandaag, maandag 27 oktober, maar omgedoopt tot blog-dag, want zit nu al mijn derde verhaal te typen en de vierde komt er ook nog aan. Nu eerst over afgelopen vrijdag en zaterdag. Na mijn heerlijke solo gevlogen te hebben en D13 overleefd te hebben, kwamen er briljante vluchtjes aan. S14 is eigenlijk je eerste echte solo, waar je 1 uur en 20 minuten in je eentje in een vliegtuig zit, alles zelf moet doen, het circuit uitgaat om wat airwork te oefenen, zelf je positie-calls moeten maken en moet zorgen dat het vliegtuig en bovenal jijzelf zonder schrammen terug komt.

S16 en S17 zijn praktisch hetzelfde, alleen het airwork is net wat anders. Je bereidt je vlucht voor: mass and balance, weather briefing, je checkt je vliegtuig op afwijkingen en deficiencies en je laat je aftekenen door een instructeur. Vervolgens ben je good to go en mag je in je eentje lekker vliegen! Je taxied alleen, vraagt alleen clearances aan en je gaat in je eentje richting de South-East of North -East practise area. Ik ben alleen nog naar de South-East practise area geweest omdat ik daar de reporting points ken. In de practise areas is geen toren die het verkeer regelt. Je moet dus zelfs zorgen dat je nergens tegenaan vliegt en een frequencie die pilot-to-pilot communicatie mogelijk maakt is dan erg handig. Je zegt bijvoorbeeld het volgende:

"South-East practise area, this is Archer 4145D, overhead the renaissance at 4,500ft, practising stalls, South-East."

"South-East practise are, this is Archer 5WG, overhead Apache Junction, 2,500ft climbing to 4000 ft, southbound to Rittenhouse, South-East."

Zo weet ander verkeer waar je zit, waar je heen gaat en of ze moeten oppassen voor je. Het komt dus wel voor dat je een andere kist hoort melden en schrikt, omdat jij daar ook zit, op redelijk dezelfde hoogte. Op mijn S14 zat een klasgenootje voor me en ik zag hem vliegen. Hij meldde Apache Junction, 4000ft en ik dacht, he, daar zit ik ook. Dus ik denk, lache, ik meld hetzelfde even later. Hij in paniek terug, "Archer 5WG, I'm overhead Apache Junction, 4000ft, where are you?" Ik zei dat ik hem in sight had en toen was alles weer goed. Maar dus belangrijk dat je je eigen seperatie houdt en je de hele tijd uitkijkt for traffic.

S14 ging erg goed en was erg tevreden met mijn landingen. Nagenietend van mijn vlucht besloot ik om de volgende dag te gaan backseaten bij Lars, een klasgenootje van me. Toen hebben we 's avonds samen een planning gemaakt. Vanaf je D19 ga je navigeren en moet je dus planningen maken. Hier hebben we al een tijdje geleden een briefing voor gehad, maar toch handig als je dat allemaal al een keer gezien hebt, voordat je het zelf gaat doen. Om een uur of 11 eindelijk klaar en konden we naar bed. De wekker ging vervolgens alweer om half 5, om vervolgens om 5 uur op school te kunnen zijn om verder te gaan met de voorbereidingen. Het backseaten was erg leerzaam en het was mooi om te zien hoe iemand vloog op zijn D38 alweer. Het was verder ook nog erg gezellig ook!

Half 9 waren we geland en klaar om te gaan. Vervolgens kon ik verder met zelf vliegen. Om 10 over 10 kon ik op voor mijn S16 en vervolgens mijn S17 er meteen achteraan. Het vliegen ging weer een stukje beter en alles ging bij mijn S17 het netst. Alleen de landingen waren niet zo mooi meer als daarvoor. Ik vloog namelijk op de 4145D. Wanneer je het gas terugneemt dan loopt de power niet helemaal terug naar het goeie punt, wat ervoor zorgt dat de energie niet goed uit het vliegtuig loopt (omdat er nog energie in wordt gestopt door power die niet helemaal terug wil). Dit zorgt er vervolgens voor dat je of gigantisch lang flairt of een wat hardere landing maakt. Het wordt allemaal in ieder geval vreselijk lastig inschatten. Eelco vloog twee solo's op de 45D voor mij en had hetzelfde probleem. Dus no worries! Het is een blijft 45Drama, alleen doordat San er haar solo op heeft gevlogen blijft het leuk om erop te vliegen!

Ik was na afloop redelijk kapot. Eerst 2 uur backseaten en vervolgens nog 2 uur 40 vliegen in je eentje vreet energie! Ik vergat daarom ook de verjaardag van een goeie vriend die ik vanochtend pas een berichtje gestuurd heb. Helaas 2 dagen te laat, maar daar komt die ook wel overheen! 's Avonds heb je je energie dan op de één of andere manier weer een beetje terug. Oftewel, richting bios ipv richting bed! Nog 2 films gekeken met Eelco en Anniek, een leuke meid uit 7-3. Het was erg gezellig!! Alleen jammer dat ik om half 1 naar mijn bed ging, terwijl ik om 6 uur mijn bed weer uitkon voor het volgende avontuur...

Geen opmerkingen: