dinsdag 16 september 2008

D01, het begin!

Hallo Allemaal,

Eindelijk was het dan zover, de eerste vlucht is een feit. De wekker stond om 5 voor half 3 's ochtends (!!!!), gedoucht, snel gegeten en op naar het vliegveld. Klasgenootje Lars was speciaal voor ons ook zijn bed uitgekomen om ons alles uit te leggen. Echt een supertoffe actie, want het bleek dat we dit toch nog wel nodig hadden! Op het vliegveld aangekomen en ingelogd op het mooie planningsprogramma Blue 1 (om 3h10 lokale tijd), pre flight gedaan, mass and balance opgesteld, weather briefing gemaakt en vervolgens was het wachten op de instructeur. Hij stelde wat vragen en vervolgens liepen we naar de kist toe.

Tim was het eerst en ik ging dus backseaten. Ik een beetje bang, want eerst backseaten en ziek worden en vervolgens vliegen is toch niet echt ideaal. Of gewoon kut! Maar goed, backseaten ging prima en was alleen wat kwakkelig aan het einde van de vlucht. Het is een groot voordeel om 's ochtends te vliegen, omdat het dan nog redelijk rustig is. Na de vlucht uitstappen, gedebriefd en toen mocht ik aantreden! Is heel apart om eindelijk alles zelf te mogen doen (had het wel een keer gedaan, maar nu heb je veel meer geleerd en tenminste een idee wat je aan het doen bent!). Het ging allemaal best prima. Het is de bedoeling dat je heel veel naar buiten kijkt. Je moet de neus van het vliegtuig op een bepaalde plek ten opzichte van je horizon zetten met een bepaalde powersetting, om vervolgens of te klimmen, te dalen, of horizontaal te vliegen met verschillende snelheden. Dit gevoel moeten we een beetje ontwikkelen, want over het algemeen ckeck je nu vooral of je het goed doet op je instrumenten binnen...

Je bent verder zo druk met vliegen bezig dat je je niet meer bezig houdt met misselijk worden en over het algemeen word je het dan dus ook niet! Ik heb mijn eerste vlucht dus overleefd zonder echt misselijk te worden en heb dus alles binnen gehouden. Morgen wellicht een ander verhaal, als we airwork gaan doen (stalls, steep turns... = uit de lucht vallen en snel rondjes draaien). Maar dat zien we morgen dan wel!

De instructeur vond alles goed gaan. Airplane handling was good en we hadden een good intro flight. Dus die is in ieder geval in de pocket. Aangezien we zo onwijs vroeg ons bed uit zijn gegaan voel ik me redelijk brak op het moment en ga ik in ieder geval nog even mn bed opzoeken. Ipod op en met muziek in slaap vallen. Is wel een goede optie. Vervolgens is het onmiddelijk doorleren voor morgen. Er moeten nieuwe checklisten worden geleerd en procedures worden gestampt. De lange weg naar piloot is dan eindelijk echt ingeslagen! Nu eerst slapen (erg toepasselijk)! Tot snel!

Ps... er zijn geen foto's, omdat we of geen foto's mogen maken en als daar toevallig een uitzondering op wordt gemaakt, mag je die niet op het internet plaatsen. Dus hier moeten we het mee doen. Kan jullie vertellen dat het er allemaal erg mooi uitziet!

1 opmerking:

Anoniem zei

Fraai hoor!! Geniet er van! Kus van KDVTeefje