donderdag 25 september 2008

D05, D06

Hallo Allemaal!

De afgelopen dagen waren er een paar van afwachten. D04 was erg leuk en we wisten dat we daarna een tijdje vrij waren. Ik heb dan ook mijn golfclubs uit het vet kunnen halen en wat kunnen spelen. Maar uiteindelijk ben je hier om te vliegen en we zouden dinsdag weer aan de bak kunnen. Tot ons spijt zagen we dat mijn crewmaatje Tim en ik ingedeeld waren op de Archer 4145D, ook wel 45Drama genoemd, omdat de kist zo vaak stuk is. Met goede moed naar school toe en alles ging volgens plan. Tim vloog eerst en er leek niks aan de hand, totdat we ineens toch wel een rough running engine kregen, de rpm schommelde en we niet de goeie rpm settings hadden voor Full Power. De instructeur, meneer Sundby, besloot terug te gaan. Zo gezegd zo gedaan, Tim vloog de kist terug en eenmaal aangekomen werd de kist gesquawked (geen idee wat het precies betekent, maar de kist is kapot en zo laat je dat maintenance weten). Vervolgens naar Dispatch gesneld om te kijken of er een andere kist was waar ik daarna nog op zou kunnen vliegen. Negative sir, we are on a very tight schedule. Balen dus, voor het eerst gecancelled!

De dag daarna, woensdag dus, gelukkig wel allebei gevlogen! Was een prima weertje, lekker rustig en we hebben goed kunnen oefenen op airwork en circuitjes. Was wel weer een erg gave vlucht, alleen jammer dat de landingen echt megaslecht gingen! Eerst praat je instructeur je door de hele landing heen en de landingen van dit vluchtje alleen soms, dus dan zit je te wachten tot de instructeur zegt wanneer je het gas moet dichttrekken en je moet flaren. Daarentegen zei hij helemaal niks en was ik dus te laat de eerste keer! Don't fly the airplane into the RWY! En terecht! Maar goed, wel goed van geleerd, dus ik was klaar voor mijn D06 om eens wat goede landingen te maken!

D06 stond voor vandaag gepland. We zagen alleen gister al dat de wind redelijk sterk zou zijn. Altijd van het goede uitgaan natuurlijk en zonder problemen heerlijk naar het vliegveld gegaan. We konden uitslapen en we gingen uit van niet teveel turbulentie. Eenmaal aangekomen op het vliegveld was het al duidelijk dat de wind toch wel erg hard was. We zaten op een crosswind van 16 knopen, terwijl 17 knopen maximaal toegestaan is. Allemaal vluchten werden om ons heen gecancelled en uiteindelijk moest ik er ook aan geloven. Ik werd voor de tweede keer deze week gecancelled. BAAAALEN! En we konden ook nog niet naar huis, want eventueel kon Tim nog vliegen. Dus wachten, wachten, wachten. Toen het eenmaal zover was besloten we, omdat Tim al een vluchtje voor lag, toch mij te laten vliegen. Tim zou alleen circuitjes gaan vliegen, wat erg lastig is met zoveel crosswind. Ik mocht dus nog weg, dus was heel erg tevreden!

De hele vlucht was keihard werken. 's Ochtends vliegen is heerlijk rustig, vliegtuig goed aftrimmen en achterover hangen. Vanmiddag niet! Je werd helemaal door elkaar gegooid. De ene vleugel is nog niet rechtgetrokken of de andere valt alweer weg. Hoogte houden is moeilijk (niet te doen) en manouvres slaan nergens meer op. Full Power en neus omhoog en nog steeds dalen, of idle power en nog steeds klimmen. Het was mooi om een keer mee te maken, maar na een half uur gingen we alweer terug naar Falcon. De instructeur heeft hem zelf aan de grond gezet en uiteindelijk heb ik dus weinig uit mijn syllabus (van te voren bedachte dingen die je moet doen zodat je progressie maakt en alles gevlogen hebt) kunnen doen. Morgen vlieg ik dus weer D06 en zie ik wel hoe het zal gaan! Hopelijk mogen we vroeg. Dan is het lekker rustig en kun je goed oefenen.

In de laatste 7 dagen dus effectief maar 2 dagen gevlogen. Erg snel gaat het dus allemaal niet, maar dat halen we wel weer in! Verder hebben we de mogelijkheid gehad om lekker van het zwembad te genieten, wat te socializen en te mailen met thuis. Ook niet helemaal verkeerd! Hopelijk mag ik morgen weer vliegen en gaat het net wat beter dan vandaag! Jullie horen snel hoe het verder gaat met de progress, want zo schiet het natuurlijk niet op!

Groetjes! Gijs

Geen opmerkingen: