woensdag 10 september 2008

Groundschool finished

Hallo allemaal,

de grondschool zit erop! We hebben alle briefings gehad over het vliegen, over het planningssysteem, over papieren, over vluchtvoorbereiden: eigenlijk alles wat we nodig hebben dus. Over het algemeen hebben we niet heel veel geleerd, omdat we thuis natuurlijk al 9 maanden theorie uitgezeten hebben. Je leert er toch wel veel, blijkt!

Verder hebben we bijna alle spullen binnen die we nodig hebben voor het vliegen. We hebben een headset (voor de communicatie met je instructeur en de toren), een kneeboard (zodat je dingetjes bij kan houden), een POH (pilot operating handbook - staan handige grafiekjes en procedures in geloof ik), allemaal planningsdingetjes (zoals rekenschijven, kaarten etc.) en bovenal ons AOM (aircraft operational manual).

Toen we gingen vragen wanneer we konden vliegen was het zo snel mogelijk. Dit bleek het einde van de week, misschien volgende week. Het laatste wat we gisteren te horen kregen was: als het meezit eind volgende week! Dus er wordt hier gebaald, aangezien we nu al anderhalve week vertraagd zijn. Waar het op neer komt is dus dat ik hier langer zit dan nodig, tenzij we straks 9 keer per week gaan vliegen (wat over het algemeen gebeurt, omdat de KLS Sabena moet betalen wanneer we hier langer dan gepland zitten (of andersom, het komt er gewoon op neer dat je op het laatste moment door de syllabus heen getrokken wordt)). Aan de andere kant betekent het wel dat je op en top voorbereid aan je vluchten kunt beginnen. Dit houdt als het goed is in dat je alles beter oppakt, je instructeur merkt dat je je voorbereid hebt en het is voor jezelf leuker, omdat je al zoveel op je af krijgt en dan toch een beetje begrijpt wat er allemaal gebeurd. Wat dat betreft is het beter dan meteen beginnen.

Je zou met zoveel vrije tijd ook kunnen denken: ROADTRIP!!! Dat is helaas ook niet mogelijk, aangezien er een KANS is dat er een instructeur vrij komt en het dus eventueel zou kunnen dat 1 of 2 crews net ietsje eerder beginnen. Het zou dan lullig zijn als je ziet dat je de volgende dag moet vliegen en je in San Fransisco rondwaggelt! We zitten dus vast aan het zwembad en de hottub, waar we ons AOM gaan leren. Checklisten uit je hoofd leren, procedures en een beetje een idee krijgen hoe de systemen van het vliegtuig werken. Kan handig zijn voor een oral van je instructeur!

Chairflying (kijken waar alles zit)

Verder hebben we gisteravond erg gezellig gebarbequed met praktisch de hele klas. Een groot feest en het was erg gezellig. Vervolgens nog de hottub laten overstromen door er met 20 man in te gaan zitten. Best leuk allemaal nog steeds hier! Alleen het vliegen laat nog steeds een beetje op zich wachten. Dat gebeurt vaker, dus er is nog lang geen paniek. Een vliegberichtje laat helaas nog op zich wachten. Tot snel!

The apron - hier staan alle vliegtuigen

Geen opmerkingen: