vrijdag 19 september 2008

D02, D03

Hallo Allemaal,

mijn god wat een leven! En wat gaat de tijd hier snel voorbij. Sorry dat ik mensen niet constant mail of gedag zeg, want het is hier echt heel druk op het moment. De dag ziet hier op het moment als volgt uit:

Je komt tussen half 3 en half 6 je brak bed uit (Tim en ik in ieder geval, wij hebben over het algemeen 's ochtends gevlogen. Dit begint je steeds meer op te breken als je dit een paar keer achter elkaar doet). Je eet snel wat en gaat richting school. Vervolgens op school aangekomen meld je je aan in een systeem genaamd Blue 1. Dit is niet een briljant systeem (gisteren tot kwart voor 11 op het rooster zitten wachten - stel je vliegt om 6 uur 's ochtends...), maar uiteindelijk kunnen we wel bijhouden wie wanneer vliegt. Vervolgens kijk je in een squawk-boek of er wat met je kist aan de hand is. Heeft hij (zij) recent problemen gehad of staat hij zelfs nog bij maintenance? Meestal is dit geen probleem en ga je, wanneer het de eerste vlucht van de dag is, preflighten (uitzoeken of het vliegtuig er een beetje fatsoenlijk uitziet en vliegwaardig is). Wanneer het niet de eerste vlucht van de dag is, kun je nog niet preflighten, want dan komt de kist wat later aan.

Vervolgens terug bij Dispatch ga je een meteobriefing in elkaar flansen, maak je je mass and balance af (voor de performance van je vliegtuig) en ben je pretty much ready to go. Vervolgens komt je instructeur binnen, heb je een briefing voor de vlucht waar hij in verteld wat je allemaal gaat doen en overhoort een beetje of je je wel hebt voorbereid. Zo niet, is er soms niks aan de hand, maar het schijnt dat je ervoor gecancelled kan worden!

Als alles goed is loop je vervolgens naar de kist en ga je er vandoor. Eerst wat checklisten doen, dan taxien naar een andere plek ("run-up area") waar je nog meer checklisten gaat doen en dan naar de baan. Na een kort praatje met de toren ben je klaar om weg te gaan en hup de lucht in. Vol gas, rechts voeten voor de torque en bij 60 kts roteren. Echt heel gaaf! De hele vlucht is een lang verhaal. Het komt erop neer dat je naar een practise area toe gaat en dan manouvres gaat oefenen. Zoals slow flight, steep turns en stalls. De volgende vlucht gaan we traffic patterns oefenen. Dat is een soort standaard vliegpatroon die je vliegt bij een vliegveld en dat betekent dat we dus ook een hoop landingen gaan maken. Dat is toch wel erg lastig!!

Als je terug bent en je de kist op de plaats gezet hebt, ga je terug naar Dispatch, waar je de sleutels van de kist, een boekje met wat vluchtgegeven en pasjes voor tanken op andere velden teruggeeft. Vervolgens debrief je met je instructeur (die je vertelt wat je voor de volgende dag even moet leren), vul je een pak met papieren in en meld je je weer af in Blue 1. Dit alles achter de rug hebbende ben je vrij. Dit kan al om een uur of 8 zijn, maar wij backseaten bij onze crewmaatjes (de eerste 10 vluchten) om zo alles een paar keer te zien en gewoon vaker in de lucht te zitten. Werkt erg goed, maar je bent lang bezig.

Als we klaar zijn ga je naar huis, dan eet je wat, beantwoord je wat mail of schrijf je een stukje op je blog. Vervolgens word je erg moe en ga je slapen. Als je 2 uur later weer wakker wordt ben je nog brakker dan daarvoor en moet je gaan leren. Je loopt naar het zwembad met je boeken en begint wat te lezen. Je springt er even in en blijft natuurlijk net te lang hangen. Maar goed, je leert nog ff, gaat vervolgens eten, pakt je tas in, maakt je eten voor de volgende dag klaar en je gaat je bed alweer in! We hebben op dit moment het idee dat we alleen aan het vliegen, leren, eten en slapen zijn! En in zekere zin zit het er niet veel vanaf. Vandaag stonden we niet op het rooster en naast dat ik dat superjammer vond, vond ik het ook niet vreselijk. Ik kon nu een beetje bijslapen en weer een verhaaltje op mijn blog zetten. Vandaag dus ff rustig aan doen, maar nog steeds leren. Elke dag leren, dan komt alles helemaal goed!

Er komt zo dus een hoop op je af en je bent de hele tijd druk bezig! Ik ga zo even bij het zwembad liggen en checklisten uit mijn hoofd leren. Kan ook geen kwaad! Tot snel in ieder geval!

Geen opmerkingen: