zondag 21 september 2008

D04, eerste landing!

Na drie dagen gevlogen te hebben, waarvan half 3 opstaan de vroegste en 6 uur opstaan de laatste, stonden we vrijdag helaas niet op het rooster. Dat vonden wij heel jammer, maar die tijden 's ochtends beginnen je op te breken. Het was dus wel lekker om een keertje uit te slapen (was om kwart over 7 wakker, het ritme zit er wat dat betreft lekker in!). Vooral ook omdat we de volgende dag, lekker weer om 6 uur op het rooster stonden en dus vervolgens weer om half 4 ons bed uit konden. Als je dan 's ochtends naast je bed staat vind je het vreselijk, maar eenmaal op het vliegveld aangekomen begint de pret. Je weet dat het 's ochtends heerlijk vliegweer is, je kunt preflighten in het donker en je wordt weer opgemaakt voor een zonsopkomst in een vliegtuig!

De zon was nog nét onder de horizon toen we vertrokken en vervolgens zagen we hem rustig opkomen. Het was een prachtig schouwspel met mooie schaduwen om de vele bergjes om ons heen en de roze gloed die om de wolken in de verte hing. Voor het eerst kreeg ik echt kippenvel in het vliegtuig en zat achterin (vloog zelf niet eens) te genieten van de heerlijke opleiding die ik aan het doen ben!

We gingen deze vlucht weer naar Casa Grande. Op Casa Grande mocht ik instappen om te beginnen met circuitjes. Circuitjes zijn een bepaald patroon rond een landingsbaan die ervoor zorgt dat er veel verkeer kan landen en vooral ook dat je goed voor de baan terechtkomt als je het goed doet. Hier een plaatje van een circuit. Ik zal ons circuitje uitleggen. Je stijgt op met 76 knopen, full power en op 500 ft AGL (above ground level) draai je crosswind. Vervolgens klim je door naar TPA (traffic pattern altitude (altitude is tenopzichte van mean sea level, dus je ziet niet altijd zo heel veel boven de grond. Stel je hebt een TPA van 2200 en de elevatie van het veld is 1394, zit je dus op zon 800 ft boven de grond)). Eenmaal daarop aangekomen level je af. Je haalt de power terug naar ongeveer 2000 rpm en ga je zo'n 85 knopen vliegen. Op zon 3/4 NM (nautical mile = 1852 m), wat te zien is aan de positie van de runway ten op zichte van je vleugel, draai je downwind. Op downwind geef je een crewbriefing: Crewbriefing, we are going to do a standard approach, followed by a touch and go for RWY 04R (runway zero four right). Crew briefing completed. Vervolgens snel je second part approach checklist er doorheen rammen en zorg je dat je 80 knopen vliegt. Dit zijn memory items en gaan als volgt: Brakes checked and off, Fuel Pump on, Flaps 10 set (in een normaal circuit). Dit moet je voor het midden van de RWY gedaan hebben. Vervolgens zeg je tegen de toren waar je zit en als je bij het einde van de baan bent (nog steeds op downwind) reset je een timer. Na zo'n 30 seconden haal je de power terug naar 1500 rpm en maak je een dalende bocht naar base, waar je 75 knopen gaat vliegen. Op base doe je je landing checklist: Carberateur heat off, flaps 25 set, air conditioning off. Bij de baan draai je naar final, zet je flaps 40 en ga je 66 knopen vliegen met een constant glijpad en op 20 ft trek je je power dicht, trek je steeds ietsje harde aan het stuur en moet je het vliegtuig als het goed is prima neer zetten. Verder moet je over het algemeen 90% naar buiten kijken, opletten of je nergens tegenaan vliegt, naar calls luisteren van andere vliegtuigen en letten op je engine instruments. En het is allemaal binnen een minuut of 6 gebeurt. HAAAAARD WERKEN! Zeker als je het vliegtuig ook nog moet vliegen, op hoogte en op snelheid moet houden. Maar het is wel heel gaaf om te doen.

D04 was dan ook het eerste vluchtje waar we deze patterns vlogen: 6 in totaal voor mij. De tweede landing ging helemaal zelf en hoorde ik van een toch wel enthousiaste instructeur: You just landed by yourself! Dus dat was wel heel gaaf. De volgende landingen waren weer wat minder, want het laatste deel (flaren heet dit, dat steeds harder trekken vanaf 20 ft) is heel lastig. Daar moet het kwartje even voor vallen. Toch wel een zelfvoldaan gevoel en een heerlijke vlucht achter de rug. Ben nog steeds niet ziek geworden, maar vlieg dan ook alleen 's ochtends, wanneer het allemaal rustig en goed is... Komt helemaal goed hier. Mijn instructeur vliegt niet op zondag en op maandag, dus ik ga even bedenken wat ik vandaag ga doen! Tot snel!

Geen opmerkingen: