zondag 2 november 2008

D19 en weer wat solo's

Hallo allemaal,

solo's beginnen nu zo normaal te worden, dat uitleggen dat ik airwork gedaan heb en wat landingen gemaakt heb ook al niet spannend meer is. Dus wil eigenlijk alleen maar zeggen dat ik onderhand mijn S18, S20 en S21 ook alweer gevlogen heb. De scherpte wordt allemaal wat beter en je wordt vertrouwder met de procedures en manouvres. Steep turns gingen bij mij S21 ook goed, voor het eerst. Deze vind ik erg moeilijk, maar het gaat beter nu! Ik mag immers mijn D22 en S23 nog vliegen voordat ik mijn D24 heb: de tweede check! Dat is een flinke check waar je weer van alles moet laten zien... Die zit er komende week aan te komen. Ben benieuwd.

Wat wel nieuw is, is navigeren. D19 is het eerste navigatievluchtje en ik was er nog best wel zenuwachtig voor ook. Raar, want in principe hoef je het niet in één keer goed te doen, maar het "ik weet niet wat ik ervan moet verwachten" gevoel speelde toch wel erg parte! Verder moet je voor navigatie als een dolle voorbereiden. Er zat dan ook zo'n 14 uur voorbereiding in dat ene vluchtje. We hadden een paar weken terug een navigatiebriefing gehad waarin alles werd uitgelegd, maar deze slome duikelaar, die zon 10 vluchtjes achterliep op de rest, was dat natuurlijk allemaal al lang weer vergeten. Ik had dan ook bij Lars gebackseat om zo alles al een keer mee te maken en weer een beetje vers in de les te verschijnen.

Vervolgens heb ik mijn AOM bestudeerd, aantekeningen gemaakt en de navigatiebriefing van een paar weken terug nog een keer doorgekeken. En dan heb je alleen het voorbereidende werk voor de voorbereiding nog maar gedaan. Je kunt namelijk nog gaan plannen. Je moet allemaal punten omcirkelen op je kaart waar je overheen gaat vliegen. Daartussen trek je een lijn en dat wordt dan een 'leg' die je gaat vliegen. Je kunt met een snelheid en de afstand op de kaart berekenen hoe lang je erover gaat doen. Dit heet dead reckoning: je navigeert d.m.v. een heading vliegen voor een bepaalde tijd. En zo modder je een beetje door en kom je uiteindelijk op je bestemming uit. Je kijkt goed op je kaart of je nog wel op je lijn vliegt en of alles goed gaat.

Wanneer je je punten hebt omcirkeld, de lijnen hebt getrokken, radialen van de punten in je navlog hebt gezet, bekeken hebt tegen wie je wat moet zeggen op de route, je vliegvelden hebt bestudeerd, je alternate hebt bestudeerd, cicruitjes in je kaart hebt getekent, obstacles hebt omcirkeld, hoogtes hebt bedacht, bedacht wanneer je gaat klimmen of dalen, verschillende dingen hebt berekent ben je klaar met de voorbereiding voor de voorbereiding die je de volgende dag nog weer eens moet gaan doen. Zo'n drie uur voor je vlucht kun je namelijk naar het weer gaan kijken op alle verschillende vliegvelden, zijn ze binnen de limieten enzovoorts. Vervolgens kun je de wind op de verschillende hoogtes vinden en die zet je dan in je planning. Met deze wind kun je je grondsnelheid uitrekenen en de hoek die je moet opsturen om op je geplande lijn te blijven. Net als op de fiets ga je natuurlijk harder met wind mee, slomer met wind tegen en word je omgeblazen als je niet in de wind hangt. Aangezien je met een vliegtuig natuurlijk geen contact met de grond maakt word je simpelweg weggeblazen en moet je dus wat in de wind sturen om de kant op te gaan die je wilde!

Nou goed, je bent in ieder geval erg druk bezig. Ik wilde een foto maken van mijn planning, maar dat ben ik vergeten. Doe ik de volgende keer wel, want voor je D22 moet je natuurlijk ook weer een planning maken! Het houdt allemaal niet op, maar je komt wel ergens! Nog even en dan mag ik dat allemaal in mijn eentje gaan doen. Erg leuk allemaal. Het duurt lang, kost je veel energie, maar het blijft wel erg gaaf! D19 ging dan ook wel goed en kreeg goed commentaar. De energie die ik erin gestopt had was het dus allemaal waard! Nu door en voor mijn D22 het allemaal nog iets beter doen! Komt allemaal heel goed. Vertel dan werd wat je allemaal moet doen, zeggen en hoe je moet diverten!

Tot dan!

Liefs Gijs

Geen opmerkingen: