vrijdag 7 november 2008

D24

JAAA! Ik heb mijn S23 ook al gevlogen en onderhand heb ik mijn 24 ook al gehad. In je VFR traject heb je 4 checks en een echte eindcheck. Je hebt je D11 (pre-solo) waar ze kijken of je solo mag. Vervolgens je 24, waar ze kijken of je wel progressie maakt en je alles nog kan. Op je 32 mag je laten zien of je al kan navigeren, diversions etc en vervolgens mag je op je 45 laten zien dat je alles kan en klaar bent voor je 46. Je 46 is een eindcheck die wordt afgenomen door een KLS instructeur. Gisteren heb ik mijn 24 gehad en gehaald! Met moeite, maar binnen is binnen en mag vandaag dus mijn S25 vliegen, waar ik lekker voor 2 uur lang diversions, landingen en airwork ga oefenen!

Maar even over mn 24. Deze moet je doen op een ander veld. De meesten gaan naar Chandler en ik dus ook. Het probleem is dat het in dat gebied vol zit met verschillende airspaces waar je allemaal niet in mag vliegen. Solo mag je ook niet door deze "kloof" heen, maar met je 24 willen ze wel zien hoe je het er vanaf brengt. Mijn oral ging prima, had alles goed voorbereid, dus dat was geen probleem. Het vliegen ging minder, maar iedereen vindt zijn check slecht gaan, dus dat nemen we maar voor lief. De instructeur, lieve man, streng, doch rechtvaardig, vond mijn approaches erg goed, mijn landingen prima, airwork gewoon standaard dus niks miss mee, dus eigenlijk alles wat ik moest kunnen was goed genoeg voor een 24. Aangezien de richtlijnen hier redelijk strak zijn en weinig ruimte laten voor problemen, was ik hier erg tevreden mee. Mijn PFL was alleen slecht. De spacing was niet goed waardoor ik steeds veel te hoog uitkwam. Gelukkig mocht ik het meerdere keren proberen om vervolgens eentje precies goed uit te komen. Was spannend moment!

Meestal heb je met checks dat je van tevoren zenuwachtig bent en ik het vliegtuig niet meer. Dit keer was het helemaal andersom. Van tevoren was ik redelijk relaxed (hoewel ik slecht geslapen had) en in het vliegtuig was ik overzenuwachtig. Dat zei de instructeur ook. Maar wat wil je, ze zetten een vergrootglas op je en ik had al een zootje uur DX.

Het grootste probleem van de vlucht was dat ik niet echt een perfect idee had van waar ik rondzweefde. Ik gebruikte de kaart dan ook helemaal verkeerd. Op de heenweg 1 dingetje en op de terugweg 2 dingetjes en 1 MAJOR ding. Ik volgde het verkeerde riviertje terug vanuit Chandler, waardoor ik recht op Class D Airspace afvloog. De instructeur moest ingrijpen en had dus ook niet verwacht dat ik het gehaald zou hebben! Het is alleen niet voor niets dat dit niet op solo's mag, want het schijnt vaker voor te komen. Maar goed, positional awareness een minnetje, waarmee ik mezelf gezegend voelde, want je kunt ook een below standard krijgen en dan ben je gezakt! Oftewel, eigenlijk heb ik een topdag gehad, ik heb stomme fouten kunnen maken waar ik van kan leren en hopelijk nooit meer doe en ik ben er niet op afgerekend. Kan het beter? Ja, ja, maar toch ook nee!

Altijd positief blijven hier, anders ga je er aan onderdoor! Lekker vliegen straks en dan gaan we morgen bidden voor mn endorsements. Op D26 lopen er soms ook nog wel eens mensen vast. Dus ja, als ik die gehad heb, is het even relaxen. For now, study as hell en blijven genieten van het leven!

Tot snel allemaal,

Liefs Gijs

Geen opmerkingen: