vrijdag 7 november 2008

D22

Hallo allemaal,

weer een spannend vluchtje voor de boeg. Opnieuw navigeren VFR en terug IFR vliegen. Je hebt in de luchtvaart twee termen die beschrijven hoe je vliegt (misschien wel meer, maar dat leer ik dan nog wel), IFR en VFR. VFR staat voor visual flight rules en IFR voor instrument flight rules. Ik zit momenteel in het VFR traject en daar moet je dus veel naar buiten kijken, letten op landmarks etc. Bij IFR kijk je eigenlijk alleen binnen in je cockpit, naar je instrumenten, wat die aangeven. Met behulp van radionavigatie kun je zo ook overal komen. Maar goed, in D22 is het de bedoeling dat je een beetje IFR vliegt, zodat wanneer je tijdens VFR een wolk in vliegt, je in ieder geval weet wat je moet doen.

Het navigeren ging weer goed, kwam boven mn punten uit, binnen de goede tijdslimieten en het was dus allemaal prima! Vervolgens gingen we IFR vliegen en dus niet meer naar buiten kijken. Volgens de theorie raak je gedesorienteerd en moet je geloven wat je instrumenten je vertellen. Ik zat nog geen minuut naar binnen te kijken of ik had al het idee dat we in een linkerbocht zaten. Zo zie je maar hoeveel je ogen je vertellen. IFR ging ook prima. We gingen naar een ongecontrolleerd veld Pinal genaamd. Dat is een soort vliegtuigenkerkhof. Hele mooie vliegtuigen, 747s, andere jets en wat kleinere kistjes. Was wel grappig, maar er stond zon 16 knopen cross, dus ik had weinig tijd om erop te letten.

Verder hebben we geen diversion gedaan. Een diversion gaat als volgt. Stel je kunt met de hoeveelheid brandstof niet meer naar je destination, het weer op je destination is buiten limieten of je kan niet landen op je destination om wat voor reden dan ook, dan moet je diverten = uitwijken naar een ander vliegveld. Je zet je timer opnieuw en onthoud wat er op je timer zet. Je zet vervolgens een cirkeltje om de plek waar je bent en trekt een lijn naar waar je heen wilt. Met deze lijn kun je met een VOR roos (een soort compasroos op je kaart getekent) een te sturen koers bereken. Als je vervolgens voor wind corrigeert kun je je heading berekenen. Hierna kun je de afstand opmeten op de kaart, berekenen hoe lang je erover doet (en hiermee je fuel) en geef je een crewbriefing. "We are going to divert to Gateway, due to deteriorating weather. We are going to steer heading ... for ... minuten. Landing fuel will be ... . Dan ga je hem vliegen en hoop je dat je goed uitkomt!

Dat ga ik straks oefenen! Nu eerst nog even snel een ander berichtje typen.

Liefs

Geen opmerkingen: