zondag 21 december 2008

VFR Rated; PPL

Zo eindigde het laatste bericht met: ik ga leren voor mijn D45 en D46, zo begint het bericht met het goede nieuws dat ik voor beide geslaagd ben. Het waren spannende dagen. Het begon met het feit dat meneer Sundby, mijn instructeur op de Archer, ineens zijn Arrow examens had gehaald en ik dus vervolgens mijn laatste 2 arrowbeurtjes met mijn oude instructeur vloog. Hij was gelukkig echt van de procedures en had het gevoel dat overal nog een keer op gehamerd werd. Voor mijn gevoel was ik klaar voor mijn D45. D45 is net als je D32 een modulecheck en je kunt er dus een DX op vliegen als je zakt, maar je hoeft hem niet over te doen. Aan de andere kant, als je slaagt heeft de instructeur het gevoel dat je klaar bent voor je D46. Dus er valt veel te halen. Mijn D45 vloog ik met meneer Howard. Hij staat bekend als vriendelijk, stressloos en niet erg van de procedures. Ik was dus erg tevreden met hem als checkinstructeur.

Ik vloog om 7 uur 's ochtends, wat betekent strakke lucht (nu is het 's middags nog steeds strak omdat de zon alles niet meer zo verwarmd als een paar weken/maanden geleden), een korte oral (instructeurs hebben vaak ook geen zin vroeg uit bed te komen) en vooral vroeg je bed uit. Om 6 uur was ik klaar voor de oral. Net na half 7 kwam de instructeur binnen en kreeg ik wat vragen over het weer, mass and balance, het landingssysteem, een paar emergency checklisten en nog een paar die ik ongetwijfeld vergeet te noemen. Niet heel lastig ofzo, omdat ik me goed had voorbereid. Nou, de oral was dus binnen. Op naar het vliegtuig. Het vliegen ging ook prima. Heb een paar legs van mijn navigatie gevlogen en we zijn vervolgens naar Coolidge (een klein ongecontroleerd veldje ten zuiden van Falcon) gegaan voor de landingen. Op de terugweg alle airwork er doorheen gejast en toen direct Falcon voor de laatste landing. Alles ging goed en ik wist al dat ik geslaagd was voordat we gingen debriefen. De beoordelingen waren goed. Je kunt below standard (BS), Standaard min (S-), Standaard (S), Standaard plus (S+) en above standard (AS) krijgen als beoordeling. Ik had over het algemeen Sjes, 5 S+jes en 1 as voor een bepaalde landing! Daar was ik dus echt super tevreden over!! De checks zijn onderverdeeld in groepen... Bijvoorbeeld landingen en circuitjes, airwork, navigatie enzovoorts... Je mag in een groep 1 S- hebben en geen below standard. Heb je 2 S-en of een below standard, dan ben je gezakt. Iedereen scoort wel eens s-en, we zijn immers allemaal mensen, maar je moet dus een beetje mazzel hebben met waar je ze hebt!

In ieder geval. D45 was lekker gehaald en we mochten door voor mijn D46. Dit is de eindcheck VFR, dat gelijk staat aan een PPL. Die krijgen we niet, maar die hebben we toch niet nodig aangezien we een CPL krijgen als we terug gaan. CPL is veel mooier (de 1 is private, de andere commercial --> pilot licence)! Ik vloog mijn D46 met meneer Haber. Over het algemeen worden 46 checks afgenomen door Nederlandse instructeurs. Nu was het alleen zo druk dat de training manager en de assistent training manager ook aan de bak mochten. Ik moest dus met de training manager vliegen! Stiekem wel een beetje eng, maar niets om verder bang voor te zijn. Sterker nog, over het algemeen kreeg ik al blikken van minachting naar me geworpen dat ik zo'n mazzel had! Maar goed, je moet hem nog wel maar even vliegen

Maandag om half 11 was ik klaar met al mijn voorbereidingen: 1 uur en een kwartier voor aanvang van de vlucht. Een kwartiertje later begon ik met de briefing. Ik legde uit wat ik gepland had (naar Gila Bend, supersimpel, maar moest onder de 1500 AGL blijven (above ground level in voeten, dus zon 500 meter hoog)), wat het weer was en hoe de mass and balance in elkaar zat. Verder vertelde meneer Haber wat we gingen doen, wat de check allemaal inhield en stelde daarna wat vragen. Wist 1 vraag niet, maar was geen probleem. De oral was in ieder geval binnen en er staat very good knowledge bij remarks. Het heeft dus zin om als een dolle te leren!:D

Vliegen ging weer prima. Geen gekke dingen gedaan, alles kwam goed uit, alleen steep turns gingen niet helemaal lekker. Die vloog ik op mijn D45 juist erg goed, nu bakte ik er weer niks van. Dus hier had ik een +/- tje voor (ja, voor je 46 gaat de beoordeling weer anders), maar voor de rest waren het +jes (betekent, instructeur is tevreden) en het was dus binnen. Het was allemaal erg spannend en je bent vanzelfsprekend zenuwachtig. Gelukkig waren de checks binnen en konden we beginnen met IFR! Hier meer over in het volgende bericht!

Op dit moment is het weekend en heb ik zojuist voor het eerst in tijden gesport. Oftewel, ik ben kapot en ga zo lekker in bed liggen! Kan er al helemaal naar uitkijken. Komende week wordt er weer heel weinig gevlogen, wat betekent dat het nog even duurt voordat ik thuis ben. Het blijft allemaal onduidelijk! Maar het duurt allemaal iig niet heel lang meer! Tot snel!

Geen opmerkingen: