donderdag 4 december 2008

Arrow!

Hallo mensen,

het eerste vliegtuig is alweer versleten en achter de rug. De Piper Archer, P28A-181, met de carburator engine en de fixed pitch propellor is ingeruild voor de Piper Arrow, P28R-201, met een injectiemotor, retractable gear en een constant speed propellor. Een injectiemotor betekent dat de fuel/air verhouding net wat beter geregeld wordt, retractable gear spreekt voor zich en een constant speed propellor houdt in dat je de hoek die de luchtstroom met je propellor maakt kunt regelen, wat maakt dat je efficienter kunt vliegen. Oftewel, een beter vliegtuig, je gaat harder, hij is stabieler (wat vooral komt omdat die harder gaat) en je hebt een hendeltje meer om die invalshoek te regelen. Het is allemaal erg gaaf. Het enige nadeel, je moet over meer dingen nadenken in minder tijd; je vliegt 20 knopen harder, dus 20 knopen minder bedenktijd!

Heb nu onderhand 3 vluchten op deze kist gevlogen. De eerste vlucht was een introductievluchtje, waarin we wat airwork deden en vervolgens vooral circuitjes. Vervolgens tweede vlucht weer circuitjes, maar ook emergency procedures. Oftewel, engine failures en precautionary landings. Ik heb vrijwel geen failures gehad nog, terwijl andere er mee doodgegooid worden. Dat is wel jammer, het is relaxt vliegen, maar natuurlijk een voorbereiding van niks. Zelfs maar goed blijven herhalen. Vandaag was het derde vluchtje, waarin ik voor het eerst ging navigeren. Dat was wel even schrikken, aangezien dat vliegtuig zo snel vliegt dat je bizar hard gaat en je legs ineens verdomde kort. Ging uiteindelijk allemaal wel prima.

Alleen mijn diversion was waardeloos. Volgende keer gaat die zeker beter! Heb weer allemaal nieuwe informatie, dus dat ga ik chairflyen en dan komt dat de volgende keer helemaal goed. Nu ga ik leren voor mijn D45 en D46 die voor volgende week op het programma staan. Je moet best veel weten: alles over het weer, je kaart, je AOM, je OM, al je checklisten en verder wat systemen. Ben nog wel even bezig dus! Het houd je van de straat zullen we maar zeggen. Morgen kan ik een beetje uitslapen, kwart over 3 vliegen. Goeie instructeur, hij heeft hopelijk een hoop commentaar, dan kan ik dat weer meenemen. Ik zal niet te lang wachten met schrijven, maar dat zal volgende week wel worden, als ik mijn D46 gehaald heb!

Groetjes daar,

Gijs

Geen opmerkingen: