tag:blogger.com,1999:blog-84411617016611674842024-03-14T02:14:09.476-07:00Why Flying Beats Working...Living The SkiesGijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.comBlogger34125tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-12337885376910108352009-01-16T16:29:00.005-07:002009-01-16T17:05:11.526-07:00Tijden van rennen en tijden van stilstaanToen ik 3 jaar geleden aan een golfvriend en captain vertelde dat ik piloot wilde worden werd hij erg enthousiast. Daarnaast sprak hij alleen wel de gevleugelde worden... "De luchtvaart is heel speciaal. Soms gaat het hard, soms doe je niks. De luchtvaart bestaat uit tijden van rennen en tijden van stilstaan." Laat dat nu bij mij even het geval zijn!Het vorige bericht was ik enthousiast aan het Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-48164318250102115832009-01-15T13:12:00.005-07:002009-01-15T14:04:27.256-07:00Approaches!Hallo mensen,het is alweer een tijdje geleden en heb de eerste module (basic IFR, intercepties en holdings) afgesloten. Tijdens je IFR heb je alleen modulechecks met je eigen instructeur en dus niet zoals tijdens VFR met een andere instructeur. Het is dus minder spannend, aangezien je eigen instructeur ook wel weet hoe je het gedaan hebt. Mijn modulecheck sloeg nergens op, aangezien ik alleen Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-67680907823607859162009-01-04T20:29:00.007-07:002009-01-04T20:53:49.970-07:00Kerst en oud en nieuw!Hallo allemaal,iedereen in Nederland heeft gezellig met familie en vrienden kerst gevierd. Ik heb verschillende mooie verhalen gehoord! Heel erg gaaf. Ik vind het onwijs jammer dat ik er allemaal niet bij kon zijn, maar gelukkig was het hier ook redelijk gezellig. Het kerstgevoel was raar genoeg wel ver te zoeken. Tweede kerstdag bestaat bijvoorbeeld al niet eens hier en we moesten dus gewoon Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-78065016585761596552009-01-03T22:02:00.003-07:002009-01-03T23:01:04.169-07:00IFRHallo allemaal,het vorige bericht is alweer een tijd geleden en dat is redelijk onhandig, aangezien ik nu weer in 1 dag 3 verschillende berichten kan gaan lopen typen. Het is vandaag zaterdag 3 januari, de feestdagen zijn weer voorbij, er kan dus gevlogen gaan worden. Er zijn onderhand 6 man van onze klas klaar. Michael zit alweer een tijdje thuis en weet me weer bezig te houden met verhalen overGijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-52415649980995213042008-12-21T21:00:00.002-07:002008-12-21T21:59:36.523-07:00VFR Rated; PPLZo eindigde het laatste bericht met: ik ga leren voor mijn D45 en D46, zo begint het bericht met het goede nieuws dat ik voor beide geslaagd ben. Het waren spannende dagen. Het begon met het feit dat meneer Sundby, mijn instructeur op de Archer, ineens zijn Arrow examens had gehaald en ik dus vervolgens mijn laatste 2 arrowbeurtjes met mijn oude instructeur vloog. Hij was gelukkig echt van de Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-12448478411028633682008-12-04T15:09:00.003-07:002008-12-04T15:35:12.172-07:00Arrow!Hallo mensen,het eerste vliegtuig is alweer versleten en achter de rug. De Piper Archer, P28A-181, met de carburator engine en de fixed pitch propellor is ingeruild voor de Piper Arrow, P28R-201, met een injectiemotor, retractable gear en een constant speed propellor. Een injectiemotor betekent dat de fuel/air verhouding net wat beter geregeld wordt, retractable gear spreekt voor zich en een Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-70244548759630233782008-12-04T11:45:00.019-07:002008-12-04T13:40:56.054-07:00Modderend de kloof inHallo lieve mensen,het is weer een tijdje geleden en er is ook heel veel gebeurd. Aan de hoeveelheid blogberichten is te merken hoeveel tijd ik hier heb. Op het moment dus niet zo heel veel. D45 en D46 komen er alweer aan: De eind vfr checks. Met een beetje mazzel kan ik volgende week met IFR beginnen! Maar niet tever vooruit kijken, hier later meer over. Eerst hadden we nog de laatste beurtje Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-73439790599396650192008-11-24T13:49:00.009-07:002008-11-24T14:41:59.038-07:00The Archer Army!D32 was gehaald, dus op naar D33. Simpel navigatievluchtje. Ik had naar het Noorden gepland: Pason, een ongecontroleerd veld dat midden in de bergen ligt. Navigeren is lastig in de bergen omdat alles op elkaar lijkt, maar uiteindelijk was het een succesvol vluchtje! Erg gaaf in de bergen. Maar goed, D33 was niet zo interessant want er stonden 2 mooie solo's voor de deur. Eerst S34, dacht ik. Die Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-88819178028741015072008-11-24T13:23:00.001-07:002008-11-24T13:49:09.632-07:00D32Na de navigatiesolo's was het tijd voor mijn S30, een 3 uur durende airwork en landingen vlucht. Ik heb 5 dagen toen niet gevlogen, gecancelled door weer, wind, kapotte kisten, noem het maar op. Vervolgens geregeld dat ik mijn D31 kon vliegen. Gewoon simpel wat legs gevlogen, gedivert naar Scottsdale (een veld ten Noorden van Falcon, waar Sanne-Fleur heeft leren vliegen) en vervolgens nog wat Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-52056331262060511152008-11-14T06:57:00.003-07:002008-11-14T07:24:16.608-07:00D26 en de solo'sHallo allemaal,het laatste berichtje was weer een tijdje geleden, dus je zou denken, die Gijs heeft weer een hoop te vertellen. Valt vies tegen moet ik zeggen, maar laten we bij het begin beginnen. Na lichtelijk uit mijn roes (die door het halen van mijn D24 was ontstaan) herrezen te zijn moesten we ons opmaken voor de spannende volgende vlucht. D26! Jawel jawel, dat was grote paniek, want menig Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-77513044017883621462008-11-07T10:36:00.003-07:002008-11-07T10:55:46.808-07:00D24JAAA! Ik heb mijn S23 ook al gevlogen en onderhand heb ik mijn 24 ook al gehad. In je VFR traject heb je 4 checks en een echte eindcheck. Je hebt je D11 (pre-solo) waar ze kijken of je solo mag. Vervolgens je 24, waar ze kijken of je wel progressie maakt en je alles nog kan. Op je 32 mag je laten zien of je al kan navigeren, diversions etc en vervolgens mag je op je 45 laten zien dat je alles kanGijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-16310460785292963242008-11-07T10:11:00.002-07:002008-11-07T10:35:50.458-07:00D22Hallo allemaal,weer een spannend vluchtje voor de boeg. Opnieuw navigeren VFR en terug IFR vliegen. Je hebt in de luchtvaart twee termen die beschrijven hoe je vliegt (misschien wel meer, maar dat leer ik dan nog wel), IFR en VFR. VFR staat voor visual flight rules en IFR voor instrument flight rules. Ik zit momenteel in het VFR traject en daar moet je dus veel naar buiten kijken, letten op Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-38513119125667554062008-11-02T15:41:00.002-07:002008-11-02T16:37:02.044-07:00D19 en weer wat solo'sHallo allemaal,solo's beginnen nu zo normaal te worden, dat uitleggen dat ik airwork gedaan heb en wat landingen gemaakt heb ook al niet spannend meer is. Dus wil eigenlijk alleen maar zeggen dat ik onderhand mijn S18, S20 en S21 ook alweer gevlogen heb. De scherpte wordt allemaal wat beter en je wordt vertrouwder met de procedures en manouvres. Steep turns gingen bij mij S21 ook goed, voor het Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-34577775556479265152008-10-27T17:37:00.002-07:002008-10-27T17:55:13.560-07:00Saguaro LakeIn je weekend vroeg op was vroeger half 8, 8 uur. Hier heeft vroeg op een heel andere dimensie. 's Ochtends om 3 uur je bed uit omdat je moet vliegen is normaal en in het weekend half 5 en 6 uur op blijkt ook van alle dag. Vrijdagavond was laat dankzij het plannen van Lars zijn vlucht, half 5 op. Zaterdagavond was laat dankzij de bioscoop, 6 uur op. Toen we eenmaal bij saguaro lake aangekomen Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-5562652949457743252008-10-27T12:31:00.002-07:002008-10-27T13:04:19.170-07:00S14, S16, S17Ben ik weer!Ik heb vandaag, maandag 27 oktober, maar omgedoopt tot blog-dag, want zit nu al mijn derde verhaal te typen en de vierde komt er ook nog aan. Nu eerst over afgelopen vrijdag en zaterdag. Na mijn heerlijke solo gevlogen te hebben en D13 overleefd te hebben, kwamen er briljante vluchtjes aan. S14 is eigenlijk je eerste echte solo, waar je 1 uur en 20 minuten in je eentje in een Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-55311679514198159602008-10-27T11:06:00.002-07:002008-10-27T12:04:02.538-07:00D13Hallo allemaal,D13 was mijn eerste vluchtje na mijn D12/S12. Even kijken of ik het nog wel kon na al die euforie! Hup de lucht weer in, om 2 uur 's middags, wat betekent dat het lekker turbulent is en je in constant gevecht bent met het vliegtuig om alleen al snelheid en hoogte te houden! Maar goed, toch ook maar weer proberen. Verder was ik natuurlijk al 3 weken het circuit niet uit geweest Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-88381504749228940322008-10-27T10:41:00.008-07:002008-10-27T11:05:36.079-07:00Canyon LakeHallo allemaal,bruisend van energie zat ik na te genieten van mijn solo in het zwembad. Met mij zaten Lars, Jens en Herman, die iets minder gelukkig waren, omdat hun vlucht voor de zoveelste keer gecancelled was. Hier in Amerika gaan Checks voor Duals en Duals voor Solo's. Het is dus mogelijk dat je een S35 hebt en je een hele planning gemaakt hebt, je ver van tevoren op school bent om alle Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-81943673770178513692008-10-24T10:11:00.004-07:002008-10-24T21:06:08.894-07:00SOLO!!!Hallo mensen,eindelijk is het dan zover, deze man is ook solo! Als laatste van klas 7-4 wist ik me eindelijk in mijn uppie dat vliegtuig in te begeven. De dag begon vroeg, had thuis mijn mass and balance en mijn meteo briefing in elkaar gezet en mij vervolgens samen met Eelco en Tim richting het vliegveld begeven. Tim die had zijn D19 die dag. Dat is je eerste navigatievluchtje en daar moet je Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-16427174506366401082008-10-20T14:42:00.003-07:002008-10-20T14:58:56.459-07:00D11Hallo Allemaal!Aangezien het bericht van morgen waarschijnlijk langer wordt, maak ik deze wat korter. Het zwembad lonkt namelijk! Er lonkt eigenlijk van alles! Jamba Juice, die ik nog steeds niet gehad heb!! Maar goed, golfen met meneer Hoogerhuis was echt heel gaaf! Leuke ervaring, ga over een paar weken nog een keer spelen en ga ook een keer met de man van mevrouw Britt spelen. Mevrouw Britt Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-19520049559948948162008-10-19T10:35:00.003-07:002008-10-19T11:03:06.881-07:00DX, DXHallo allemaal,op sommige momenten lijkt er geen eind aan te komen. Vorige week gecancelled op dinsdag, vervolgens op woensdag weer gecancelled. Zo was de halve week voorbij en nog niets gevlogen. Zo kom je natuurlijk nooit in je ritme en gaat vliegen ook minder goed. Donderdag middag nog een DX vliegen om te kijken of de landingen en de approaches beter zouden worden. Eenmaal klaar met alle Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-82790441911061980522008-10-14T13:20:00.015-07:002008-10-14T14:54:09.353-07:00VEGAS!!!Tussen de vluchten door moeten er leuke dingen gedaan worden, anders verspil je je mogelijkheden in de States. We willen naar San Diego, LA, San Fransisco als het mogelijk is, Grand Canyon, Monument Valley en Yosimite National Park (eigenlijk pretty much waar Bassie en Adriaan ook geweest zijn!). Dit weekend was het tijd voor onze eerste roadtrip: Op naar Las Vegas! Ik had net gevlogen, met mijn Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-88797078267914435862008-10-14T13:09:00.004-07:002008-10-14T13:19:12.079-07:00D10...Hallo mensen,mijn D10 stond in eerste instantie gepland voor vrijdag, maar door weer en wind besloten om niet te gaan vliegen. Immers, wanneer het hard waait en het buiten de limieten van solisten is, zou ik het op mijn D10 ook niet hoeven kunnen. Onderhand kan ik wel snel een meteobriefing maken en een mass and balance in elkaar flansen, want dat doe ik bij het leven...De volgende dag weer met Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-68735838913762789982008-10-09T12:34:00.002-07:002008-10-09T12:45:20.695-07:00DXHello Again!Nou, ik maakte mezelf geen zorgen, wat ertoe leidde dat ik de hele nacht bijna wakker lag en had lopen piekeren. Nog een dx en het vliegen gaat al niet lekker... Het moest beter en je praat jezelf er doorheen, maar toch ben je een beetje down. Wat als ik NU nog een dx moet vliegen? Wat als als als... Er moet natuurlijk geen als zijn, maar uit ervaring is het in de praktijk een stuk Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-70267693166799680862008-10-08T13:57:00.003-07:002008-10-08T14:36:51.294-07:00D09,DX,DX,DXHaaaaaaa,voor degene die zich al zorgen begonnen te maken: ik leef nog! Heb niet zo heel veel boeiends meegemaakt laatste dagen, vandaar nu pas een berichtje. Het is ook dat het leuk is om te vertellen dat alles goed gaat, dat je heerlijk aan het genieten bent bij het zwembad of dat je leuke road trips gemaakt heb, wat op dit moment ook niet het geval is!D09 ging op zich aardig, het enige Gijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8441161701661167484.post-87230965461554376192008-09-30T09:55:00.002-07:002008-09-30T10:23:47.425-07:00D07, D08Hallo Allemaal,D06 is alweer een tijdje geleden en we hebben natuurlijk niet stil gezeten. D06 was een vluchtje waar we vrij weinig in hebben kunnen doen, door onwijs harde winden en hevige turbulentie. De dag daarna, verwachtte ik dus dat we D06 opnieuw zouden doen. Mijn instructeur had helaas Dhr. Matthijs, assistent Training Manager Single Engine (de TM zit in Mocambique) niet kunnen vinden enGijs Doornhttp://www.blogger.com/profile/08193808917460729253noreply@blogger.com0